Szabályok

A következőkre kattintva letölthetőek az egyes sportágak játékszabályai:


- Labdarúgás (Foci)

- Röplabda

- Sakk

- Asztalitenisz (ping-pong)

                               
 ░ ▒ ▓ SAKK ▒ ░

A sakk nem egy egyszerű sportág. Próbára teszi a játékos ügyességét és türelmét.
Minden lépésnek meg van a maga ideje és minden bábúnak meg van a pótolhatatlan szerepe,
csakúgy mint a ministránsnak a szentmisében :)
A verseny célja: Sakkbaráti kapcsolatok ápolása, a sportág népszerűsítése. A sakkozók kiválasztása és felállása

Egyes csapatok kiválasztanak legalább három ministránst, akik játszani fognak a csapatért. Több sakkozót is ki lehet választani a csapatból, de egy mérkőzésen mindig csak három tagú felállásban játszhatnak. Nem kötelező minden mérkőzésen ugyan abban a felállításban sakkozni,

lehet változtatni, ha a csapat úgy óhajtja :
Példa: Tegyük fel hogy egy csapatnak négy sakkozója van , számozva: 1. 2. 3. 4.

Első mérkőzés felállása: 1. , 2. , 3.
Második mérkőzés felállása: 1. , 2. , 4.


A sakkozók az egyes sakktáblákon erősségi sorrenden játszanak, tehát az azt jelenti,
hogy az 1-es sakktáblán a legerősebb játékos mérkőzik meg a csapatból. A sakkozók közül még
egy csapatvezetőt is ki kell nevezni a versenybe. Ennek a sorrendnek kell majd szerepelni
a regisztrációs levélben is.
A verseny lebonyolítása

A sakkozók felállása: ''három három ellen'', tehát három fős csapatok mérkőznek. A verseny időre megy. Minden egyes sakkozónak 20 perc áll rendelkezésére, tehát összesen egy mérkőzés maximum 40 percet tarthat. A mérkőzést a jelenleg érvényes sakkszabályok szerint játsszák, ezért számításba kell venni az időt is (az a sakkozó akinek lejár a 20 perce, veszített).

A mérkőzések megkezdése: A versenybíró, illetve a főbíró felkéri a sötét színnel játszó versenyzőket, hogy indítsák el ellenfelük óráját.

A sakktáblán elért győzelem: 1 pont, döntetlen: 1/2 pont, a vereség 0 pontnak számít.
A megszerzett pontok összeadása mutatja a csapat teljesítményét. A nyert mérkőzésért: 3 pontot, döntetlenért: 1 pontot, vereségért: 0 pontot kap a csapat.

Helyezetek pontozása

A összes fordulót lejátszva sorrend lesz felállítva az elért helyezetek szerint. Minden csapat pontot kap, azaz minden helyezet pontszerző! Az első hely a legtöbb, az utolsó a legkevesebb pontot kapja meg.

Fegyelem

A mérkőzések a nagykéri alapiskola termeiben fognak lejátszódni. A versenytermekben megbízott személyek fognak odafigyelni a mérkőzések zavartalan folyamatára és a szabályok betartására (versenyigazgató, főbíró, stb.). E termekben a sakkozókon kívül nézők (nem sakkozó ministránsok, sakkozók akik már lejátszották a mérkőzést, csapat vezetők, szervezők, stb. )
is lehetnek és figyelhetik a mérkőzés folyamatát, viszont SZIGORÚAN TILOS zavarni a sakkozókat (segíteni, mutogatni, suttogni, másokkal beszélgetni, stb.).
A nézőknek tiszteletben kell tartani a CSENDET. Bármilyen szabálytalanság, vagy zavarás büntetve lesz és a megbüntetett néző csapata pontot veszt.
Egyéb tudnivalók: A sakkozási kellékeket a helybéli sakk-klub tudja bebiztosítani 10 csapat részére.

Tedd próbára magad és jelentkezz sakkozónak! Sok sikert kívánunk! :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Asztalitenisz (ping-pong)

Játék helyszíne: tornaterem
Ping-pong asztalok száma (3 esetleg 4 – részvételtől függ)

- 10 csapat esetében 2 alapcsoport lenne alakítva
- minden csapat 3 esetleg 4 játékosból állna
- 2 x 11 pontos szervák lennének
- az alapcsobortban, hasonlóan a focihoz, minden csapat játszana minden csapattal (tehát a csapatban fognak játszani pl. a Nagykériek az Ujváriakkal, ami azt jelenti, hogy a 4 Kér-i játékos a 4 Ujvár-i játékos ellen)
- az egyének győzelem esetén 2 pontot hoznának a csapatnak
- a két csoportból a 2 legtöbb ponttal rendelkező csapat játszana a döntőbe jutásért (hasonlóan a focihoz)

---------------------------------------------------------------------------------------------

Labdarúgás - Foci turné

Játék helyszíne: műfüves focipálya
Játék időtartama: 2 x 15 perc (esetleg 2 x 10 perc, csapatok számától függően)
Játékosok: 1 kapus + 5 mezőnyjátékos (+cserék)cserélni a meccs közben bármikor lehet, de mindig be kell tartani az 5 + 1es rendszertkáromkodásért azonnali kizárás jár az egész meccsre !durva belépésért (faul) 2 perc kiállítással járó büntetés jár (ezalatt az idő alatt a kiállított játékos helyett nem mehet a pályára helyette a csapattárs)győzelem 3 pontot ér, döntetlen 1 pontota turnén meg lehet választani a legjobb kapust, legjobb góllövőt esetleg fair-play díj

Csapatbeosztás: a csapatok 2 alapcsoportra lennének beosztva (A és B csoport) a beosztás sorsolással történneaz alapcsoportban mindenki játszana mindenkivelmindkét csoportból 2 csapat jutna tovább (tehát az első kettő, aki a csoportmeccseken a legtöbb pontot szerezte)a továbbjutott csapatok a 2 csoportból egymás elleni meccsen döntenék el, hogy ki fog a döntőben játszani és ki a 3.ik helyérta többi csapat rangsora, amely nem jut tovább a csoportból az elért pontok alapján lenne besorolva

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Röplabda

A játékosok száma
: nincs korlátozva, de egyszerre csak hatan lehetnek a pályán.

Pontozás: Minden hiba pontnak számít és a vétlen csapat elnyeri a nyitás jogát is. Egy játszmát az a csapat nyeri meg, aki hamarabb eléri a 25 pontot (két pont különbséggel). 2 nyert játszmáig tart a mérkőzés, de 1:1 után, a döntő játszma már csak 15 pontig tart.

Játékmezőcsere: Minden játszmánál, illetve az harmadik játszma 8. pontja után.
Állásrend: Amikor a nyitó játékos megérinti a labdát, az ő kivételével mindkét csapatnak a saját játékmezőjében kell lennie, két 3 játékosból álló sorban. Ezek a sorok tört vonalat is képezhetnek.

Forgásrend: Ha nyitás jogát elnyerik, kötelesek egy forgást elvégezni úgy, hogy a játékosok az óramutató járásával egy irányban egy állásrendi hellyel előrelép.
Csere: A mérkőzés közbeni játékos csere nincs korlátozva. Egy kiállított játékost azonnal le kell cserélni.

A nyitás: A sípszó után max. 8 mp, de csak 1x lehet próbálkozni. A nyitózónából, a vonalakat nem érintve (felugorva is lehet), a labdát tisztán megütve egy kézzel vagy a kar bármely részével, pattintó érintéssel (dobni nem lehet). Ha a nyitó csapat nyeri a labdamenetet, az a játékos nyit újból, aki az előző nyitást végezte. Ha a nyitó csapat hibát vét, vagy az ellenfele megnyeri a labdamenetet, akkor ellenfelének egy forgást kell végeznie és az a játékos végzi a nyitást, aki a jobb első helyről a jobb hátsó helyre került.

Támadóérintés: Támadóérintésnek kell tekinteni minden olyan cselekedet, a nyitás és a sánc kivételével, amellyel a labdát az ellenfél felé küldik. Hibás a támadóérintés, ha a játékos az ellentérfélben levő labdát üti meg. Hibás akkor is ha az ellentérfélbe küldött labda valamilyen tárgyat érint vagy az ellenmezőn kívül ér földet anélkül, hogy azt megelőzően ellenfél érintette volna.

Labdaérintés: A hálót érintheti a labda, nem számít hibának (akár nyitásnál is). A labda a test bármely részét érintheti. A labdát nem szabad megfogni és/vagy dobni. Az érintést követően bármelyik irányba elpattanhat. A labda a test különböző részeit érintheti feltéve, hogy az érintések egyidejűek. A labdát tisztán kell megérinteni nem szabad tartani (emelni, vinni, tolni, dobni stb.)

Kettős érintés: Hiba, ha egy játékos egymás után több mint egyszer érinti a labdát anélkül, hogy közben azt egy másik játékos is érintette volna. Ez alól a sánc a kivétel, mert a sánc nem számít labdaérintésnek.

Sánc: csak az első sor játékosai részére megengedett. Sánc az, ha egy hálóközelben levő játékos egyik vagy mindkét kezét a hálószint fölé emeli és megérinti a labdát. A sánc során a játékos kezével és karjával átnyúlhat a háló felett, feltéve, ha ezzel nem akadályozza az ellenfél játékát. Tilos a háló felett átnyúlva megérinteni a labdát, amíg az ellenfél nem hajtotta végre támadóérintését. A sánc szabályos, ha a labdát akkor sáncolják, amikor az ellenfél már végrehajtotta támadóérintését. A sánc érintése nem számít a csapat érintései közé. Következésképpen sáncérintés után a csapatnak még három érintésre van joga ahhoz, hogy visszajátssza a labdát. A sánc utáni első érintést bármelyik játékos végrehajthatja, beleértve azt is, aki a sánc során érintette a labdát.Tilos a nyitást sáncolni.

Csapatonkénti érintések száma: legfeljebb 3 labdaérintés (+ az esetleges sánc)
Tilos: a hálóhoz hozzáérni (kivéve, ha a labda nyomja a játékoshoz a hálót), a háló fölött átnyúlni (kivéve sáncnál ha nem zavarják az ellenfelet) és a túlsó térfélre átlépni (kivéve, ha a láb egy kis része még érinti a középvonalat)

Mérkőzés alatt a csapattagok kommunikálhatnak egymással

FONTOS: A résztvevőknek a játékvezetők döntéseit sportszerűen, vita nélkül kell elfogadniuk. A résztvevők kerüljék az olyan cselekedetet vagy magatartást, amely alkalmas arra, hogy befolyásolja a játékvezetőket, vagy arra, hogy elrejtse saját csapatuk hibáját. A résztvevőknek nemcsak a játékvezetőkkel kell tisztelettel és udvariasan viselkedniük a fair play szellemében, hanem a vezetőkkel, az ellenfelekkel, a saját csapattagukkal és a közönséggel is.


KIFEJEZETTEN TILOS:
-a jó modor, vagy az erkölcsi elvekkel szembeni, vagy bármilyen megvetést kifejező megnyilvánulás.
-becsmérlő, vagy sértegető szavak vagy taglejtések. 
-fizikai megtámadás, agresszív, vagy fenyegető viselkedés
Büntetés: Bármely csapattag durva viselkedésének következményeként az ellenfél pontot kap és nyit. Másodszori rossz visekedésének következményeként az ellenfél pontot kap és nyit, a büntetett csapattag pedig ki lesz állítva és egy játszmán keresztül nem avatkozhat bele a játékba.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.